duminică, 20 martie 2011

Incoterms 2010 Modificari Structurale Si Conceptuale


Conf Univ. ASEM, Dr. Igor Melnic, Lector Univ. ASEM Rapcea Vitalie
Rezumat
Prezentul articol vine să analizeze modificarile ce au survenit în clauzele de comerţ internaţional Incoterms 2010. Autorii fac o analiză pertinentă a modificărilor noilor clauze de comerţ internaţional şi le structurează în 2 mari categorii: modificări de structură şi modificări conceptuale. Abordarea este una exhaustivă luând în calcul evoluţia incoterms de la prima ediţie din 1936 şi până în prezent.
Cuvinte cheie: Termeni internationali de comerţ, comert domestic, clauze, grupe, ExW, CIF, CIP,CPT, FCA, DAF, FAS, DES, FOB, DEQ, CFR, DDU, DAP, DAT,

Summary
This article examines the changes that have occurred in international trade terms - Incoterms 2010. The authors make a pertinent analysis of the changes and the new clauses in international trade and divide these into two broad categories: structural changes and conceptual changes. The article presents an exhaustive approach, taking into account developments of International Commerce Terms from its first edition in 1936 to the latest revision in 2010.

Key words: International Comerce Terms, domestic trade, clauses, groups,  ExW, CIF, CIP,CPT, FCA, DAF, FAS, DES, FOB, DEQ, CFR, DDU, DAP, DAT,

La 1936 Camera Internatională de Comerţ de la Paris editează, pentru prima dată, Regulile Internaţionale de Comerţ, prescurtat - Incoterms 1936. 
În perioada interbelica comerţul international şi în special cel trans-atlantic, cunoaşte o dezvoltare extraordinară. În practica comerţului international erau nişte cutume dar care nu aveau aceeaşi semnificaţie pentru comercianţii din diferite ţări. Astfel FOB pentru un comerciant din Marea Britanie însemna că vânzătorul îşi îndeplineşte obligaţiile atunci când încarcă marfa pe vas în portul de îmbarcare iar comerciantul din SUA putea sa interpreteze FOB ca fiind clauza ce obligă vânzătorul nu doar sa încarce marfa pe vas în portul de îmbarcare dar să şi plătească navlul până în portul de destinaţie. Diferenta de interpretare apărea din cauza faptului că se făcea referinţă doar la nişte practici, care nu erau consfinţite în scris.
La 1923 pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris se creează Curtea Internatională de Arbitraj. Aceasta avea funcţia de soluţionare a disputelor apărute între participanţii la comerţul internaţional. Interpretarea diferită a practicilor logistice în comerţul internaţional a condiţionat creşterea în mod constant şi galopant a numărului de plângeri depuse la Curtea Internatională de Arbitraj. Astfel Camera Internaţională de Comerţ se vede nevoită să intervină în a pune pe hârtie cutumele referitoare la transportul în comerţul internaţional. Aşa se face că la 1936 se editează pentru prima dată clauzele internaţionale de comerţ iar comercianţii facând referire la una din aceste clauze nu pot să interpeteze drepturile şi obligaţiile decât în modul stabilit de către CIC.
De la 1936 până astăzi Incoterms a fost revizuit de opt ori (aproximativ o data la 10 ani). Ultima revizuire a avut loc în 2010 şi a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2011. In comparaţie cu Incoterms 2000 Incoterms 2010 a suferit schimbări majore atât de formă cât şi de conţinut.

De ce s-au revizuit clauzele Incoterms în 2010? Sunt mai multe argumente care vin să justifice modificarea termenilor de comerţ internaţional în 2010. Primul argument constă într-o nouă realitate a ţărilor din UE care nu mai au hotare în calea circulaţiei mărfurilor capitalurilor şi a persoanelor. Astfel comertul intre exemplu - Germania şi Cehia nu mai este unul internaţional ci „domestic”. Un alt argument în favoarea noii ediţii Incoterms este şi necesitatea adaptării limbajului şi a termenilor la noile realităţi a tehnologiei informaţionale. Astfel noua revizuire ia în calcul comerţul electronic şi sistemul electronic de facturare şi transfer de date (Electronic Data Interchange) pregătind astfel Incoterms 2010 pentru a raspunde mai bine acestor realităţi tot mai omniprezente. Schimbările în ceea ce priveşte practicile de transport care sunt din ce în ce mai combinate duceau la dispute şi dificultăţi în interpretarea clauzelor Incoterms 2000. Astfel o noua ediţie a acestor clauze vine să  înlature aceste ambiguităţi. Atacurile teroriste din ce în ce mai dese condiţionează o mai bună securizare şi monitorizare a transportului de mărfuri, Incoterms 2010 vine să se conformeze mai bine acestei realităţi. Argumentelor enumerate se mai adogă şi argumentul uzanţei. Astfel multe din clauzele incoterms 2000 nu erau utilizate în practică astfel în 2010 vine timpul cand aceste clauze sunt eliminate.
Argumentele enumerate mai sus au dus la varianta actuală a Incoterms 2010. În comparaţie cu Incoterms 2000 - Incoterms 2010 a suferit schimbări majore atât de formă cât şi de conţinut.
Schimbări structurale
  1.       Prima schimbare structurală pe care o aduce Incoterms 2010 în comparaţie cu Incoterms 2000 constă în reducerea clauzelor de la 13 (Incoterms 2000), la 11 (Incoterms 2010)
  2.       O altă schibare structurală are loc în cadrul grupei D, care a suferit cele mai mari schimbări. Inlocuindu-se clauzele DAF, DES, DEQ, DDU, cu DAP (Delivered At Place) şi DAT (Delivered at Terminal).
  3.       O altă schimbare care e la intersecţia noţiunilor de structură şi concept constă în ajustarea termenilor de comerţ la realităţile progresului tehnologic. Astfel conform noilor reguli invoice-urile electronice sau semnaturile electronice sunt recunoscute şi pot servi drept dovezi în reglementarea disputelor, mai mult chiar însăşi limbajul Incoterms 2011 urmăreşte gradul de utilizare a interfeţelor electronice în comerţul internaţional.



Schimbări conceptuale  
  1.       Prima schimbare conceptuală este inscrisă chiar pe coperta îndrumarului Incoterms 2010 editat de CIC. Astfel Incoterms nu mai sunt clauze de comerţ internaţional ci şi de comerţ „domestic” şi asta pentru a se adapta la noile realităţi când diferite ţări din cadrul UE tranzacţionează în interiorul aceleiaşi zone de comerţ liber.
  2.       
  3. O altă schibare structurală o constituie şi împărţirea pe grupe a clauzelor incoterms. Astfel în conformitate cu Incoterms 2000 clauzele erau împărţite pe 4 grupe: Grupa E, grupa F, grupa C, şi grupa D. În Incoterms 2010 împărţirea pe aceste clase la nivel de formă se păstrează, însă la nivel conceptual se formează doar 2 grupe: grupa clauzelor care se pot aplica pentru toate modalităţile de transport (ExW; FCA; CPT; CIP; DAP; DAT; DDP) şi grupa clauzelor ce se pot aplica doar pentru transportul maritim şi fluvial (FAS; FOB; CIF; CFR).
  4. .      O altă schimbare conceptuală care planează asupra tuturor clauzelor Incoterms 2010 constă în obligaţia vânzătorilor şi/sau a cumpărătorilor de a garanta securitatea mărfurilor transportate.
  5.       O ultimă modificare conceptuală constă în tendinţa evidentă de simplificare a termenilor de comerţ astfel încăt sa se preteze unei interpretări uşoare fără ambiguităţi şi să uşureze inţelegerea acestor termeni pentru comercianţi


Noile modificări structurale şi conceptuale pe care le-au suferit regulile de comeţ vin să le facă mai facile pentru utilizare de către comercianţii astfel contribuind la uşurarea limbajului de afaceri. Incoterms 2010 devin nişte termeni susceptibili pentru utilizare chiar şi pe intern, graţie acestui fapt importanţa termenilor de comerţ creşte în mod neverosimil. Incoterms 2010 au intrat în aplicare la 1 ianuarie 2011, acest an marcând un nou început în comerţul internaţional. Cu toate acestea contractele incheiate inainte de 1 anuarie 2011 şi care fac referire la Incoterms 2000 - urmează să fie finalizate în conformitate cu vechile prevederi ale termenilor de comert international.


Bibliografie
1.      ICC Rules for the use of domestic and international trade terms. INCOTERMS 2010, ICC publication No 715. Paris 2010.
2.      Incoterms 1936, International rules for the interpretation of trade terms, ICC publication No 92, ICC, Paris 1936
3.      Incoterms 2000, International Chamber of Commerce, Zurich, Publication 560, ISBN 3-87081-200-1. 
4.      Donald Waters, Logistics an introduction to the supply chain management, PALGRAVE MACMILLAN, Great britain-2003,  ISBN 0–333–96369–5
5.      Shoshanah CohenJoseph Roussel Strategic Supply Chain Management, McGraw Hill USA 2005, ISBN 0-07-143217-5
6.      Lance Scoular video webinar on incoterms 2010 http://www.youtube.com/watch?v=X0oO7NTdGZg

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

fa si tu publica opinia ta